Veiligheid, Verbinding en Kwaliteit
Onze wereld, ons leven en dus ook het onderwijs zijn continu aan verandering onderhevig. Het is onze taak en bedoeling kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en verder te helpen in hun ontwikkeling en ze voor te bereiden op hun toekomst. Die toekomstige wereld ligt, zoals eerder genoemd, niet vast. Ons onderwijs blijven we daarom kritisch bekijken met als doel onze kinderen het best mogelijke onderwijs te blijven bieden.
Wij geloven daarom in een brede kijk op onderwijskwaliteit, waarbij we een balans zoeken tussen kennisoverdracht en het ontwikkelen van verschillende vaardigheden. Een absolute voorwaarde om open te staan voor onderwijs is het gevoel van veiligheid. De basis voor een positieve en veilige leeromgeving is dan ook het welbevinden van het kind. Het gevoel van ‘ik mag er zijn’ en ‘ik mag ontdekken wie ik ben’ zijn voor ons belangrijke voorwaarden in het bijdragen aan het plezier op school. Om dit gevoel van erkenning en ‘ik mag er zijn’ uit te dragen, krijgt het kind op school ook de ruimte om zich naast het bekende curriculum te kunnen ontwikkelen op haar of zijn niveau en met haar of zijn interesses en talenten. Waarbij we talentontwikkeling willen benaderen vanuit de mogelijkheden van het kind en niet als aangeboren eigenschap. Wij geloven dat ieder kind talentvol is, mits het talentvol wordt benaderd. Wij streven er daarom naar talentontwikkeling te borgen in ons onderwijs en een breed aanbod te faciliteren waarbij talenten worden aangesproken.
Dit brede curriculum wordt bij ons op school dagelijks in de praktijk gebracht. Daarbij staan structurele kook-, drama-, bevo- ,muziek- en gymlessen in verbinding met de aangeboden kennis en vaardigheden vanuit de groepen. Dit leidt tot rijk en betekenisvol onderwijs. De reeds genoemde veiligheid krijgt continu aandacht en sociale vaardigheden en burgerschapsvorming worden aangeboden vanuit de methode ‘De Vreedzame School’. Onze leerlingen worden vanaf de kleuters tot en met groep 8 geholpen om eigenaar te worden van hun eigen leerproces waarbij dag- en weektaken het programma inzichtelijk maken. De leerlingen krijgen daarin de mogelijkheid om te plannen wanneer ze aan bepaalde taken willen werken. Er is daarbij aandacht voor zowel zelfstandige als coöperatieve taken. Dit is een proces waarbij onze leerkrachten de kinderen helpen om steeds meer zelfstandig te worden en ze zo goed mogelijk voor te bereiden op de middelbare school en hun verdere toekomst.
Handvaardigheid bij meester Paul
Hier kan het bijschrift van deze diavoorstelling komen, een klein verhaaltje over handvaardigheid.
Muziek op onze school
Tijdens het Leerorkest op school krijgen alle kinderen van groep 5 t/m 8 elke week op woensdag, onder schooltijd, muziekles van (professionele) muziekdocenten op een zelfgekozen instrument. Bij De Indische Buurt School zijn dit: viool, cello, dwarsfluit, hobo, trompet en slagwerk. De kinderen leren vervolgens samen spelen in hun ‘eigen’ Leerorkest, onder leiding van een dirigent, en werken toe naar mooie optredens waar ook ouders kunnen komen kijken.
Het Leerorkest leert kinderen niet alleen samenspelen maar ook samenleven. Samen leren om het leven op een waardevolle manier invulling te geven. Dat is het fundamentele uitgangspunt van het Leerorkest.
Ter voorbereiding van het Leerorkest wordt er in groep 4 al een voortraject Leerorkest aangeboden door de muziekdocent.
De kinderen die enthousiast zijn en zich meer willen verdiepen in muziek maken, kunnen na school aansluiten bij het Leerkoor Indische Buurt of het Wijktalentorkest Indische Buurt. Dan hebben zij extra muzieklessen, orkestrepetities en concerten buiten school. Het sluit aan op de Leerorkest lessen binnen school en biedt een extra uitdaging en plezier!