We zijn een openbare, gemengde buurtschool die in een veilige leeromgeving de verschillen tussen kinderen koestert en waardeert. Bij de kernvakken maken onze lesmethoden, zoals een digitaal rekenprogramma, veel differentiatie mogelijk. Daarnaast kunnen kinderen eigen talenten ontdekken in een breed curriculum met onder meer muziek, drama, gym en beeldende vorming, gegeven door onze vakdocenten. Vanaf groep 1 helpen alle kinderen in de moestuin op het dak van de school en in de leerkeuken.
Op onze school zitten kinderen van alle nationaliteiten en religieuze achtergronden van de Indische Buurt. Dat zorgt voor een schat aan verhalen en kennis die kinderen met elkaar uitwisselen. Door onze aandacht voor intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid kregen we als eerste basisschool van Amsterdam een Unesco-titel.
Onze missie
De Indische Buurt School biedt een veilige en plezierige plek en vormt verbinding tussen alle kinderen, leerkrachten, ouders en onze buurt. Wij zorgen er samen voor dat de kinderen met kennis, vaardigheden, zelfvertrouwen en zicht op ieders talenten de toekomst tegemoet gaan.
Onze kernwaarden
Veiligheid, verbinding en kwaliteit.
Onze visie
Lerende organisatie
Wij ontwikkelen ons vakmanschap met een nieuwsgierige en leergierige houding, omdat we streven naar een hoge kwaliteit van ons onderwijs. We zijn ons ervan bewust dat we als individu niet alles weten en daarom werken we samen en maken we gebruik van elkaars en andermans kennis en ervaring. Voorbeelden van hoe wij dat doen: wij werken in bijeenkomsten van Stichting LeerKRACHT en in Ontwikkelteams, waarbij we ons zo nodig laten begeleiden door externe deskundigen.
Breed aanbod
Wij hebben een breed curriculum, omdat wij ieders talenten willen (h)erkennen. Naast de kernvakken en thematisch ingerichte wereldoriëntatie, krijgen de leerlingen van vakdocenten les in beeldende vorming, drama, muziek, sport en koken. Op deze manier streven we ernaar om onze leerlingen voldoende kennis en vaardigheden mee te geven om zich verder te ontwikkelen tot zelfsturende, kritisch denkende en autonome personen. Voorbeelden van hoe wij dat doen: onze school heeft een professionele keuken, waarin kinderen leren koken met de groenten uit onze moestuin. Na schooltijd kunnen de leerlingen deelnemen aan sportieve en leerzame activiteiten.
Iedereen welkom
Wij zijn een openbare basisschool waar iedereen welkom is. Wij ervaren de diversiteit van onze buurt als grote rijkdom. Daarom luisteren we naar elkaars verhalen, zien en respecteren we onze overeenkomsten en verschillen, en werken we aan democratisch burgerschap en kansengelijkheid. Voorbeelden van hoe wij dat doen: wij werken volgens de methode ‘Vreedzaam’, besteden aandacht aan verschillende religieuze en culturele feesten en maatschappelijke thema’s. De leerlingen worden vertegenwoordigd in een KinderRaad en een aantal keer per jaar organiseren wij als Unesco- en Familieschool ‘Ouders Ontmoeten Ouders’.
Zorg voor elkaar en de omgeving
Wij creëren een rijke leer- en leefomgeving waar iedereen graag komt, een omgeving die leren en onderzoeken stimuleert. Wij zijn ervan overtuigd dat een verzorgde omgeving, zowel binnen als buiten de school, de kinderen bewust maakt van de wereld en de mensen om hen heen. We willen hiermee actief bijdragen aan een leefbare, schone en solidaire wereld. Voorbeelden van hoe wij dat doen: Wij hebben een moestuin op het dak, onze bibliotheken zijn huiselijk ingericht, we scheiden ons afval en gaan zorgvuldig om met alle materialen. Daarnaast zorgen wij voor een opgeruimde en groene schoolomgeving en hebben wij als Unesco- en Familieschool oog voor wie ondersteuning nodig heeft.
Pedagogisch Klimaat
Wij willen op een positieve en constructieve manier met elkaar omgaan. Daarom hebben we heldere gedragsverwachtingen van iedereen die op onze school aanwezig is. Deze zijn positief geformuleerd en op groei gericht, omdat wij iedereen willen zien en horen. Op deze manier geven we invulling aan onze pedagogische taak: de ontwikkeling van autonomie, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van onze leerlingen. Voorbeelden van hoe wij dat doen: We leren de gedragsverwachtingen structureel aan en oefenen deze regelmatig. We bekrachtigen en belonen gewenst gedrag. We leiden kinderen op tot mediator, zodat zij een actieve rol spelen bij het constructief oplossen van conflicten.